LÄR KÄNNA OSS PÅ VÄRMDÖ KÖPCENTRUM – LEKIA

Lekia – en magisk plats för alla åldrar
Till Lekia, Värmdös bästa leksaksaffär och alla barns paradis på jorden, styr vi våra steg för att få en pratstund med Piritta Brottman och Stefan Ohlsson, butiksansvariga tillika Värmdös stora leksaksexperter. Frågorna är många. Vad är egentligen årets stora leksakstrend? Vad krävs för att man ska få den fingertoppkänsla de besitter och hur mycket pengar ska man som förälder köpa en present för när ens barn ska bort på kalas?

Det är något speciellt med den underbara butiken, det känns direkt när vi kliver in genom dörren. Barndomens svunna dagar väcks till liv och känslan av önskan om att vara ett barn igen kommer verkligen tillbaka. Hylla upp och hylla ner, fyllda av ren och skär glädje, här finns något för alla. Det är två stora och varma leenden som möter oss när vi kommit in och det fullkomligt bubblar om Piritta och Stefan när de välkomnar oss, och med en svepande gest stolta visar upp utbudet av leksaker som går att finna bland hyllorna i den färgsprakande leksaksbutiken.

När vi har satt oss ner med en kopp kaffe ställer vi den raka frågan. Hur är det egentligen som vuxen att jobba i en leksaksbutik?  ”Det här är det roligaste man kan pyssla med”, säger Stefan leende. ”Ingen dag är någon annan lik. Det händer saker hela tiden och vi har så många och trevliga kunder”. Piritta skrattar och fyller i ”Ja, redan efter ett par dagars ledighet längtar man tillbaka till sitt jobb. Att få arbeta här på Värmdö är fantastiskt. Värmdöborna är lojala kunder. De gynnar sin lokala butik, ser värdet i den och vill att den ska finns kvar. Det är vi såklart jätteglada för”.

Även om de är varandras totala motsatser så märkte de första gången de träffades för många år sedan att de kompletterar varandra riktigt bra. Vilket de båda är övertygade om har varit en av framgångsfaktorerna för butiken och deras samarbete. Piritta har varit på Värmdö och i butiken sedan 2013 och Stefan sedan 2019. Utifrån den erfarenhet de har så svarar de nästan i kör när vi lyfter frågan om vad som är årets stora leksakstrend, att det är helt upp till vad som är populärt i sociala medier.  ”TikTok och kända Youtubers har stort inflytande och det är framför allt när våra kunder, i många fall barnen, kommer in och frågar efter vissa saker, som man märker att en stor trend är på gång”, säger Stefan. ”Så det gäller att kontinuerligt prata med alla besökare och samtidigt hänga med i alla flöden för att inte vara för sen på det som trendar för tillfället”, fyller Piritta i.  ”För är vi inte tillräckligt snabba att beställa produkterna, då tar de slut direkt hos tillverkarna och många kunder riskerar att bli utan”.

Vi tar en sväng i butiken bland de rosa och blå hyllorna. ”Vår målgrupp är väldigt bred, 0-100 år säger Piritta. Det är ju alltifrån förstagångsföräldern till far- och morföräldrar som vill köpa presenter till sina barn och barnbarn, men vi har något för alla”. Vi stannar till vid en hylla med Lego. Utbudet är enormt och det syns tydligt i produktutvecklingen att industrin lyssnar till konsumenten och är duktig på att ta ansvar. Det har hänt lite sedan vi själva var små och Stefan berättar att numera är det nästan lika stor del killar och tjejer som köper och bygger med Lego. ”För att inte tala om våra härliga sommargäster”, säger Piritta. ”Det är mycket mer vanligt nu att man svänger förbi och köper en stor Legomodell istället för ett traditionellt pussel när man startar upp semestern och vill ha något avkopplande att göra i stugan på kvällarna”.

En bit bort, i den rosa delen, finns Barbiehyllan och vi kan snabbt konstatera att det har hänt en hel del sedan den där dagen i mars 1959 då Barbie lanserades i New York. ”Ja, det här är ytterligare ett mycket bra exempel på en leverantör som tar ansvar för acceptans, lika värda och olikheter. Vilket är jättebra och jätteviktigt”, säger Stefan.

Vi vänder och vrider på alla fantastiska Barbiedockor med tillbehör. Men till slut måste vi bara fråga. Den heta potatisen och ämnet som har diskuterats i mängder av forum och allt som ofta ställer till ett enormt huvudbry för föräldrar vars barns ska gå på kalas. Vad får en födelsedagspresent kosta för att det ska bli ”perfekt”? För visst finns det en magisk gräns för vad som är rätt och fel? ”Ja du”, säger Stefan och skrattar. ”Det där är väldigt svårt. Men om vi ser till t ex ett 8-års kalas så ska inte presenten kosta mer än 250:-, för det kan föräldrarna tycka blir för mycket. Och den bör inte heller kosta alltför mycket under 200:- för då tycker barnen att det är för lite, och de har stenkoll på vad allt kostar. Så någonstans däremellan är ett bra riktvärde. Men det är självklart upp till var och en, då alla kanske inte har samma förutsättningar”. Vi ser oss omkring bland hyllorna igen och en snabb reflektion blir att det nog inte är en slump att Legos rekommenderade priser på deras små förpackningar satts till just 249:-

Plötsligt händer det som så många väntat på. Klockan närmar sig 10:00 och butiken ska öppnas upp. Utanför står redan flera barn och finansiärer (föräldrar), alla väntades på att få komma in och låta sig förtrollas en stund i den magiska butiken. Många erfarenheter rikare tackar vi Piritta och Stefan för den trevliga pratstunden och går sakta ut mot köpcentrumet, medan vi grubblande går igenom TikTok-flödet för att hitta nästa stora leksakstrend. Kanske lite före alla andra….